Hvem behaget Herren mest?

Her er et utdrag som jeg har komprimert litt ned,  dette er fra en bok som korrigerte litt mine tanker :-)   Forfatteren har hatt en visjon (dette er en av mange), og er i en samtale med Herren:

…I visjonen så jeg en mann som tjente Herren brennende. Han vitnet stadig for folk, underviste og besøkte syke for å be for dem. Han var svært ivrig for Herren og hadde ekte kjærlighet til mennesker. Så fikk jeg se en annen mann som tydligvis var landstryker eller uteligger. En liten kattunge kom ruslende i hans vei, og han skulle til å sparke den, men behersket seg. Likevel skjøv han den temmelig røft til side med foten. Så spurte Herren meg hvem av disse mennene som behaget ham mest.

«Den første,» sa jeg uten å nøle.

«Nei, den andre,» svarte Han og begynte å fortelle deres historie.

Den første mannen var vokst opp i en herlig familie som alltid hadde kjent Herren. Han ble oppdradd i en blomstrende menighet, og gikk deretter på en av de beste bibelskolene. Han hadde fått hundre porsjoner med Hans kjærlighet, men han brukte bare syttifem.

Den andre mannen(Angelo) var født døv. Han ble misbrukt og stengt inne på et mørkt, kaldt loft inntill han ble funnet av myndighetene da han var åtte år gammel. Så hadde han blitt flyttet fra den ene institusjonen til den andre der misbruket fortsatte. Til slutt havnet han ute på gata. Til å seire over alt dette hadde Herren bare gitt han tre porsjoner av Sin kjærlighet, men hadde han hadde samlet opp hver bit av den for å bekjempe raseriet i sitt hjerte så han skulle la være å skade kattungen.

Nå så jeg denne mannen, en konge som satt på trone langt herligere enn Salomo noen gang kunne ha tenkt seg…

…Angelo var så trofast med det lille Jeg hadde gitt ham. Jeg gav ham tre porsjoner til med Min kjærlighet. Han brukte alt sammen for å slutte å stjele. Han sultet nesten i hjel, men han nektet å ta noe som ikke var hans. Han kjøpte mat for det han tjente på å samle tomflasker og på tilfeldig hagearbeid. Han kunne ikke høre, men han hadde lært å lese, så Jeg sendte han en traktat med evangeliet. Da han leste den, åpnet Ånden hans hjerte, og han gav sitt liv til Meg.
Jeg fordoblet igjen porsjonene med Min kjærlighet, og trofast brukte han alt sammen. Han ønsket å dele Meg med andre, men han kunne ikke snakke. Selv om han levde i fattigdom, begynte han å bruke mer enn halvparten av alt han tjente, på traktater med evangeliet som han delte ut på gatehjørnene….

…han var trofast med alt han fikk…

…Det er mange som prøver å forkynne evangeliet på gatene med feil, ja til og med med fordreide motiv. Likevel er det mange som er ekte, selv om det er uten opplæring og trening. Du må ikke dømme etter utseendet. Det er like mange sanne tjenere som ser ut som han gjorde, som det er blant de polerte profesjonelle i de store katedralene og organisasjonene som mennesker har bygget….

…Han hadde mye å gi til Mitt folk, men de ville ikke komme nær han…

…Han vokste i troen ved å kjøpe en bibel og et par bøker som han leste om igjen og om igjen. Han prøvde å gå i menigheter, men han kunne ikke finne noen som ville ta imot han. Hvis de hadde tatt imot han, ville de tatt imot Meg…

(Kilde: Det siste slaget, av Rick Joyner)

